ELS INICIS

L’any 1921 tornava a Espanya, desprès d’un llarg viatge pels Estats Units i Cuba, el Pare Eusebi Millán. Va tornar a la Ciutat Comtal entusiasmat per un nou esport que ja feia uns trenta anys que es practicava als Estats Units: el bàsquet. Aquest esport havia nascut l’any 1891 a l’Universitat de Springfield, de la mà del Dr. Nashmidt, i era principalment a escoles i universitats americanes. Aquest entusiasme va fer que a les Escoles Pies de Sant Antoni de Barcelona s’instal·lessin les primeres cistelles, i que joves estudiants practiquessin per primera vegada aquest esport.

Al cap de poc temps, l’any 1922, un grup d’ex-alumnes dels Escolapis van voler continuar practicant aquest esport, i van decidir constituir un club que, en el futur, esdevindrà degà del bàsquet a tot l’Estat espanyol, El Club Esportiu Laietà.

El president i fundador en va ser el Sr. Ricard Pardinyes i Bonet.
Van escollir uns solars que en l’actualitat estan al carrer de Viladomat cantonada amb el carrer de Provença.

L’any 1922

De la mà del CE Laietà, que va ser degà del basquet estatal, podem trobar els orígens del bàsquet català.

El primer partit oficial va ser disputat el 8 de desembre de 1922 al camp del CE Europa, i el resultat va ser favorable a l’equip local.

L’any 1923

En aquest mateix any es va construir a Barcelona la primera Federació Espanyola de Bàsquet, sota la presidència del Sr. Fidel Bricall.

Va tenir lloc la primera competició oficial  a l’estadi de la Fuixarda el mes d’abril de 1923, essent els participants el Barcelona, l’Espanyol, l’Eu rope, el Patrie, l’Amèrica, el France, el Catalunya i el Laietà. El Patrie en va resultar guanyador.

L’any 1926

El Laietà queda sota la disciplina de la que aleshores era l’Associació Catalana de Tennis, actualment Federació Catalana de Tennis.

L’any 1928 – 29

El Laietà conquerí els respectius Campionats de Catalunya, única competició oficial que, en aquells moments, es jugava a tot l’Estat.

L’any 1931

El Club decideix traslladar les seves instal·lacions a una nova ubicació. Segueixen al carrer Viladomat, però a l’altre costat i més amunt, al núm. 235, xamfrà amb el carrer Rosselló.

L’any 1936

Entre l’any 1933 i l’any 1935 es disputaren competicions de bàsquet femení que no foren homologades com a oficials. La primera edició oficial fou al 1936.

L’equip femení del Laietà guanyà dos títols, al 1936 i al 1941.

L’any 1947

Va ser a partir d’aquest any quan es va començar a notar la professionalitat del bàsquet, i el Laietà va veure com, poc a poc, els seus millors jugadors marxaven a altres equips que els oferien compensacions econòmiques.

El Club celebra els seus primers 25 anys. Amb aquest motiu, la Federación Española de Baloncesto li concedeix la Medalla al Mèrit en bàsquet, distinció que atorgava per primera vegada a una entitat.

L’any 1953

Es funda la secció d’hoquei, el Club inscriu l’equip en el trofeu Samaranch i el guanya. Això dóna molt d’impuls a aquest esport en el si de l’entitat i fa que, ja en el futur, sigui una pràctica esportiva més dins el marc d’activitats.

L’any 1962

Amb la inauguració de les noves dependències del carrer Sant Ramon Nonat, i dins del context del nou Club, els interessos dels socis en altres activitats esportives va fer que el bàsquet es situés en categories modestes, dedicant especial interès en la formació dels més joves.

La temporada 1962-63 el Laietà aconseguia l’ascens a la màxima categoria del bàsquet, la Lliga estatal, per segona i última vegada.

L’any 1965 – 66

El dia 2 de novembre d’aquest any, Joan Antoni Samaranch, que ja era “delegado nacional”, presidia l’acte de col·locació de la primera pedra del que serien les noves instal·lacions.

Tot just feia un any que el Club es troba a les noves instal·lacions, sorgeix la primera oportunitat d’ampliar-les. Es tracta d’uns terrenys de lloguer que permetran passar de 4 a 8 pistes de tennis, una altra poliesportiva i un frontó-tennis per a que l’escola d’aquest esport la pogués utilitzar.

L’any 1972

Amb la presidència del Sr. Josep Guix es van celebrar de manera solemne els 50 anys del Laietà: terrenys de propietat, instal·lacions esportives i socials molt modernes per l’època, una massa social oscil·lant entre els 1.200 i els 1.400 membres, i una ubicació que podríem qualificar d’immillorable dins del marc urbà barceloní.

Durant el mandat com a President del Club del Sr. Ricard Pardinyes i Bonet es van assolir els següents títols:

Campions de Catalunya 2n equip, any 1925
Campions de Catalunya 1r equip, anys 1928,1929,1942,1944
Campions d’Espanya, 1r equip 1942
Subcampions d’Espanya 1r equip 1944

Avui en dia el Laietà té una superfície de gairebé 30.000 metres quadrats on hi ha 15 pistes de tennis de terra batuda, 13 pistes de pàdel, 1 camp de futbol sala de gespa artificial, 1 pista poliesportiva, 1 mini pista poliesportiva, 1 pavelló cobert, 1 piscina decoberta, 1 gimnàs de 3 plantes, restaurant, saló social, terrassa, pèrgola i aparcament privat.

ESTATUTS DEL CLUB

Presidents