En aquesta nova entrada m’agradaria parlar-vos d’un aspecte bàsic en el creixement i la progressió d’un jugador/a de bàsquet i d’un equip: aprendre a entrenar .
El bàsquet, com a esport d’equip, porta implícits uns valors afegits que no té l’esport individual, la companyonia, el respecte, el treball en grup, la complicitat, l’amistat, la gestió dels lideratges… Des dels primers anys (escola/pre-mini/mini) s’han d’adquirir uns hàbits i marcar unes pautes perquè els entrenaments siguin del tot profitosos tant a nivell individual com a nivell de grup.
El jugador/a :
- El jugador ha de ser puntual i venir amb la millor predisposició possible a entrenar, fer una cosa que “agrada” mai ha de ser com un càstig.
- El jugador s’ha de comportar amb correcció i respecte : amb entrenadors/es, companys/es, rivals, àrbitres, coordinadors i tot el personal del club.
- El jugador ha d’aprendre a gestionar l’ego, la frustració, la victòria i la derrota, etc.
- Els jugadors/es han d’aconseguir disciplina i constància en la seva feina.
- En els esports col.lectius, si jo no entreno bé repercuteix en els meus companys, la dinàmica i el ritme de l’entrenament no seran els òptims.
- Si jo no vaig “a tope”, no exigeixo el millor dels meus companys, i no recreem situacions que ens trobarem al partit.
- Cada jugador pot ser un exemple i un referent per la resta de companys.
- El jugador s’ha d’implicar en l’equip i en totes les activitats que des de la Secció es proposin per tal d’aconseguir els valors esmentats.
L’ entrenador/a :
- Els entrenadors/es hem de formar als nostres jugadors/es tant en la part técnica com en la part emocional i de desenvolupament maduratiu, mitjançant els valors esportius.
- L’entrenador/a ha de procurar que el nen/a es mantingui motivat i receptiu, i que gaudeixi alhora que s’esforci i sacrifiqui.
- L’entrenador/a és el responsable de posar les normes, establir les rutines i fer les correccions pertinents perquè hi ha coses que no es poden deixar passar ni tècniques ni d’actitud :
- Quan l’entrenador/a parla tothom el mira i l’escolta, ningú bota o juga amb la pilota, no parla amb els companys, no està mirant a l’altre pista o a la grada, etc.
- Quan l’entrenador/a crida o xiula tothom acudeix ràpidament sense quedar-se tirant a cistella a fer la darrera o parlant amb company, etc.
- Els entrenadors/es han de fomentar la cohesió del grup mitjançant exercicis, dutxes, activitats en grup, etc. I alhora animar a la participació en totes les activitats de la Secció i del Club.
- Els nens i nenes tenen una capacitat d’atenció i concentració limitada, encara més quan entrenen després de l’escola, per tant els entrenadors hem de tenir-ho en compte a l’hora d’iniciar els entrenaments.
- Sempre farem un primer exercici que serveixi d’esbarjo i a la vegada d’escalfament. Després començarem la rutina i anirem entrant en matèria i exigint l’atenció i concentració necessàries.
El bàsquet formatiu és la base técnica i humana del futur jugador/a , però qualsevol projecte esportiu no té viabilitat sense la il.lusió, l’esforç, la implicació, el sacrifici, la predisposició. Des de la secció seguim treballant per aconseguir aquests objectius: gaudir, aprendre, créixer i evolucionar amb sentiment de germanor i orgull de pertinença al Laie.